Thursday 25 July 2013

Part time job ?

Assalamualaikum w.b.t & salam Malaysia masih aman . . .

Recently, ramai pelajar 2nd year UTeM yang mula bekerja sebagai part timer di kompleks membeli belah (PTPTPu x diberi untuk short semester) seperti di Jusco Melaka & Parkson Melaka Mall. Tak terkecuali aku juga . . . Aku bekerja di  AEON Jusco Melaka sebagai promoter Antioni, menemani buah hati tersayang mencari sedikit rezeki sampingan untuk persiapan lebaran yang bakal tiba. Maklumlah, harga barang kian meningkat kann (TDDMKA) . . . "Sebab dasar ekonomi global yang x stabil ." (PUIIII !!!!)

Best ke kerja sambil belajar ? Jawapannya, x best ! Maybe sebab aku x suka kot tempat kerja aku . . . dengan pelbagai syarat2 yang agak suwey kann . . . Mesti korang nk kata aku manja, x leh buat kerja bagai kann . . . jawapannya ya, aku x leh buat kerja yang aku x seronok nak buat. Dulu aku kerja kat Pizza Hut best kott . . . setakat 12 hours tu senang2 aku bekerja. WORKING ENVIROMENT ITU PENTING !

Penat la bekerja sambilan sambil belajar ni. Nasib baik gua nyer short sem ni subjek Amalan Kejuruteraan, subjek yang mengamalkan konsep 'hadir lulus' . . . takde final exam, takde test. Cuma disuruh menghadiri kelas, melakukan assignment harian & membina produk. Dugaan berpuasa juga menjadi faktor kenapa kerja part time sambil belajar ni x best. ( tp x kan kau nak salahkan puasa pulak, bukan salahkan la . . . aku explain aje)

So, kalau la ade readers yg terbaca post gua ni. Gua harap lu pikir la banyak2 kali . . . Jangan terburu buru mengejar wang. Rilek brader, brader rilek. Kang, kalau lu orang x tahan kerja baru seminggu nak berenti . . . ade pulak yg x dibayar gaji (PADAN MOOKA KERJA FREE). Kalau konfem gak nk bekerja, tanya tempat kerja korang tu apa polisi2, undang2 atau syarat2 diorang. Kalau suka, baru kerja. okay ! ( Kat tmpat kerja gua ( department Antioni aje)  kat Jusco, muslim x dibenarkan solat semasa bekerja ).

So, ciao cin ciao !!!


2 comments:

  1. betul tu, tak perlu nak kejar duit sangat..

    ReplyDelete
  2. fae pun pernah kerja sambil study. penat woo huhu.

    ReplyDelete